Finanse z biznesem

Jakie są rodzaje franczyzy? Czym się charakteryzują?

Franczyza to dzisiaj bardzo popularny system prowadzenia działalności. Można podzielić go na różne rodzaje. Każdy z nich charakteryzuje się odmiennymi cechami. Poniżej znajdziesz kilka istotnych informacji na ten temat.

System działalności opartej na franczyzie jest coraz bardziej popularny. Oparty jest na ścisłej i stałej współpracy pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą, którzy zawierają między sobą umowę. Zarówno jedna, jak i druga strona zobowiązana jest do spełnienia poszczególnych obowiązków w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w taki sposób. Franczyza daje możliwość korzystania między innymi ze znaku towarowego franczyzodawcy, know-how oraz pomocy w prowadzeniu danej działalności.

Obecnie system franczyzy prowadzony jest niemal w każdym sektorze sprzedażowym czy usługowym. Istnieją różne rodzaje franczyzy, które można dzielić także według różnych klasyfikacji, np. według rodzaju działalności, sposobu organizacji systemu czy rodzaju know-how. Każdy rodzaj franczyzy posiada swoje charakterystyczne cechy. Warto dokładnie zapoznać się z każdym typem. Może okazać się to przydatne dla tych, którzy zastanawiają się nad podjęciem współpracy w ramach działalności opartej na zasadach franczyzy.

Ogólny podział

Franczyza może działać na różne sposoby, w zależności od typu prowadzonej działalności oraz od oczekiwań franczyzodawcy. Franczyza indywidualna to jedna z najpopularniejszych odmian. Polega ona na tym, że franczyzodawca zawiera umowę z kilkoma franczyzobiorcami. Równie popularny jest również model sieciowy, który oznacz, że po stronie franczyzobiorców występuje wiele podmiotów. Innym rodzajem jest tzw. franczyza subordynacyjna. W tym przypadku sam franczyzodawca nie prowadzi placówki, lecz posiada tylko koncepcję, która jest rozwijana przez franczyzobiorców. Partnerski system franczyzy polega na tym, że franczyzodawca część placówek prowadzi sam, a resztę prowadzą franczyzobiorcy. Jednym z nowszych rodzajów franczyzy jest tzw. master franchising – dawca upoważnia franczyzobiorcę do działalności, dając mu przy tym wyłączność.

Rodzaje franczyzy według działalności

System franczyzowy można również podzielić uwzględniając sposób działania danego przedsiębiorstwa. Istnieją dwie odmiany franczyzy: usługowa oraz dystrybucyjna. Pierwsza z nich występuje wtedy, gdy franczyzobiorca produkuje produkty w oparciu o patenty, techniczny know-how (receptury i procedury wykonywania usług). Franczyzobiorca oznacza prowadzony przez siebie punkt usługowy znakiem towarowym dawcy oraz korzysta ze wsparcia w różnym zakresie. W zakresie franczyzy usługowej znajdują się takie branże jak np.: gastronomia, edukacja, uroda i fitness, turystyka, nieruchomości, finanse czy doradztwo prawne.

Franczyza dystrybucyjna polega natomiast na tym, że franczyzodawca przekazuje biorcy swoje know-how w postaci konkretnych towarów i wiedzy jak należy je sprzedawać. W tym przypadku także franczyzobiorca oznacza prowadzony przez siebie punkt znakiem towarowym franczyzodawcy. W zakresie franczyzy dystrybucyjnej mogą znaleźć się takie branże jak artykuły spożywcze i przemysłowe, apteki, odzież, obuwie, kosmetyki, upominki, sprzęty AGD i RTV czy również stacje paliw. Działania oraz obowiązki spoczywające na obu stronach są właściwie takie same w każdym rodzaju franczyzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *